Który olej jest najlepszy?

Dodano: 2019-11-26

Niezbędnym produktem w każdej kuchni okazuje się olej. Używa się go zarówno do smażenia, jak i pieczenia. Przed wyborem tego artykułu należy się jednak odpowiednio zastanowić, który będzie najlepszy, ponieważ nie każdy tłuszcz nadaje się do wysokiej temperatury. Aby smażone potrawy okazały się nie tylko smaczne, ale także zdrowe warto postawić na tłuszcze o wysokiej zawartości nasyconych lub jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wśród nich znajdują się m.in. masło klarowane, olej rzepakowy oraz olej ryżowy.

Co charakteryzuje dobry tłuszcz do smażenia?

Większość potraw przygotowywanych w polskich domach ulega obróbce termicznej, jaką jest smażenie. Powstałe w taki sposób dania są bardzo smaczne, ale nie zawsze zdrowe. Aby mogły stać się odpowiednie dla naszego organizmu należy ostrożnie wybierać używany podczas ich smażenia tłuszcz. Powinien być odporny na wysoką temperaturę i towarzyszące jej procesy. To oznacza, że tłuszcze dobrze sprawdzające się podczas smażenia to te, które zawierają głównie nasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto powinny mieć jak najmniejszy udział tłuszczów wielonienasyconych oraz wysoką temperaturę dymienia.

Jaki olej wybrać do smażenia?

Mając na uwadze powyższą wiedzę do smażenia potraw najlepiej wybrać olej kokosowy, olej ryżowy, olej rzepakowy oraz rafinowaną oliwę z oliwek. Dobrze sprawdzi się również masło klarowane i smalec. Zwykłe masło nadaje się wyłącznie do bardzo krótkiego smażenia, dlatego jest idealne do przygotowania jajek. Jeśli zastanawiasz się nad odpowiednim tłuszczem do smażenia to z pewnością unikaj oleju słonecznikowego, oleju sojowego oraz oleju z pestek winogron. Ich skład w większości stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które źle znoszą wysokie temperatury. Smażenie nie powinno odbywać się również na margarynie, ponieważ może ona zawierać szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans.

Co z tłuszczem do pieczenia?

Drugim sposobem na uzyskanie pysznych potraw jest pieczenie. Do przygotowywania pysznych wypieków wiele osób używa margaryny twardej, która dobrze sprawdza się w tym procesie dzięki swojej lekkości i puszystości. Niestety nie jest to całkowicie dobra opcja, ponieważ margaryny mogą zawierać szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans. Wybierając margaryny unikaj takich, w których składzie znajdują się utwardzone / uwodornione oleje bądź tłuszcze roślinne. Jeśli do wypieków używasz olejów roślinnych – podczas ich kupowania przestrzegaj tych samych zasad, jakie zostały wymienione w smażeniu potraw.